فصل جدید توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه آموزش های فنی و حرفه‌ای آغاز شد

فصل جدید توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه آموزش های فنی و حرفه‌ای آغاز شد

دوشنبه 4 اسفند 1399 و ساعت 04:46:24 دوشنبه 4 اسفند 1399 و ساعت 04:46:24 تاریخ بروزرسانی 7

در نشست اعضای هیأت آکادمی علوم کشور افغانستان و مسئولان سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور، فصل جدید توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هیأت آکادمی علوم کشور افغانستان و سرمحقق عبدالظاهر شکیب، سرپرست آکادمی علوم این کشور با هدف آشنایی هیات مذکور با اکوسیستم فناوری و علمی کشور به ویژه آموزش های مهارت محور 29 بهمن ماه سال جاری در محل دفتر ریاست سازمان دیدار و گفتگو کردند.

هاشمی، ضمن اشاره به زمینه های مشترک فرهنگی و اعتقادی دو کشور از آمادگی این سازمان برای  گسترش همکاری های حوزه مهارتی بین  دو کشور خبر داد. 

بنابراین گزارش، هاشمی، گفت: ایران همواره در شرایط سخت در کنار کشور دوست و همسایه خود افغانستان بوده است و شراکت و زیستن بدون مرز با این کشور را به جهانیان اثبات کرده است.

وی با اشاره به وجود مراکز آموزش فنی و حرفه ای در ایالت های زرنج و قندهار افزود: زمینه برای تعالی بخشیدن بین روابط آموزشی و مهارتی دو کشور وجود دارد.

هاشمی اظهار داشت: ایران در سه استان: سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی با افغانستان مرز مشترک دارد که به خوبی می توان از طریق این شهرها به تبادل دانش، مهارت و ظرفیت های آموزشی دو کشور مبادرت کرد.

در ادامه هاشمی، به بیان ظرفیت های موجود در مرکز تربیت مربی پرداخت و گفت: این مرکز با 50 سال قدمت مطابق با روش های نوین  و سیستم آموزش دوگانه کشور آلمان به تربیت مربیان ماهر می پردازد. 

معاون وزیر کار با اشاره به تربیت مربیان کشور افغانستان طی ۱۰ دوره  آموزش از سال ۱۳۸۸  تا سال ۱۳۹۳ تصریح کرد: ۱۶۱ نفر از مربیان کشور افغانستان در این سال ها در مرکز تربیت مربی ما آموزش دیده و به کشور خود بازگشته اند و اکنون نیز آماده ایم مربیان کشور افغانستان را در این مرکز آموزش داده و با هماهنگی وزارت امور خارجه در خاک افغانستان مراکز آموزشی ایجاد کنیم و استانداردهای مورد نیاز و احصا شده توسط این کشور را تدوین نمائیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه به تبیین ظرفیت های سازمان اهم از: استانداردهای آموزشی، راه اندازی مراکز تخصصی و دپارتمان های نوین مهارت آموزی(مهارت های دریایی، صیادی، فناوری های دیجیتال و...)، سنجش مهارت برای ارزیابی توانمندی مهارتی جامعه، سنجش صلاحیت حرفه ای در بخش صنعت برای شاغلین و آموزش آنها در حین کار و اعتبار گواهی نامه های مهارتی سازمان در سطح جهانی و بین المللی پرداخت.

وی تصریح کرد: «دپارتمان ملی مهارت مرز نشینان» نیز با توجه به وسعت جغرافیایی مرزهای ایران بدین منظور تشکیل شده است تا مرزنشینان با تکیه بر قابلیت و مهارت ارزش زایی کنند تا بتوانند علاوه بر ایجاد امنیت در مرزها، با مهارت آموزی به زندگی با عزت دست یابند.

هاشمی ادامه داد: پذیرش کارآموز و مربی از کشور افغانستان، به دلیل قرابت و نزدیک بودن زبان دو کشور و آشنایی با فرهنگ یکدیگر در استان های دارای مرز مشترک نیز میسر است.

وی پیشنهاد کرد برای آموزش مهارت به افغانستانی‌ های مقیم ایران  قرارداد یا تفاهم نامه آموزشی منعقد شود تا در صورت بازگشت به کشور خود مهارتی را آموخته باشند و آن را پایه اشتغال خود قرار دهند و فعالانه عمل کنند.

معاون وزیر کار ابراز امیدواری کرد که این تعامل بپایدار،  مستمر  و دنباله دار باشد تا به شراکتی دست یابیم که حاصل آن مهارت جامعه هدف و دستیابی به شغل باشد.

در ادامه این دیدار، سرمحقق عبدالظاهر شکیب، سرپرست آکادمی علوم کشور افغانستان با اشاره به روابط مستحکم و دیرین دولت و مردم دو کشور به واسطه اشتراکات نژادی و تاریخی و فرهنگی خواستار توسعه روابط ایران و افغانستان در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای شد.

در خاتمه دو کشور بر انعقاد تفاهم نامه همکاری با توجه به نیازهای آموزشی کشور افغانستان به ویژه در زمینه علوم تجربی و کشاورزی توافق کردند